Mindfulness

THUISKOMEN BIJ JEZELF

8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction trainingen (MBSR)

Ervaar je regelmatig stress en heb je daar last van? Leg je de lat hoog en zou je graag vriendelijker willen zijn voor jezelf en anderen in je omgeving? Wil je leren om bewuster, gezonder en milder om te gaan met de uitdagingen en stress in je leven en je werk?

Tijdens de 8-weekse MBSR-training, krijg je inzicht in jouw kijk op jezelf en de wereld om je heen en hoe je daarop reageert. Je ontwikkelt je aandacht en een meer flexibele en milde levenshouding, waarbij je jouw grenzen respecteert.  Je herkent je stresstriggers en je automatische reacties. Tijdens de training leer je om bewust te reageren op een manier die bij jou past.

Je maakt (opnieuw) kennis met de wijsheid van je lichaam. Dat je vaak al door allerlei signalen laat weten wat je nu, op dit moment ècht nodig hebt. Het dagelijks oefenen en de keuzes die je gedurende de trainingsweken gaat maken, dragen bij tot je herstel. Ze werken ook  preventief, zodat je bij zwaardere tijden genoeg veerkracht hebt om daarin mee te bewegen.

MBSR bewezen effectief
De laatste 30 jaar is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van de 8-weekse MBSR-training. De training is ooit gestart op een pijnpoli van het medisch centrum van de Universiteit van Massachusetts, met een groep uitbehandelde patiënten. Tijdens de training leerden ze te leven met hun situatie en pijn.

We weten inmiddels dat de gevolgen van stress grotendeels worden bepaald door de manier waarop we ermee omgaan.

Uit onderzoek blijkt dat de training bijdraagt aan:

  • Effectiever omgaan met veranderingen en tegenslag.
  • Afname van klachten (zoals pijn, hoge bloeddruk, piekeren, onrust en vermoeidheid).
  • Herkennen van ondermijnende gedachten of patronen, èn daar anders mee omgaan.
  • Beter kunnen concentreren en minder laten afleiden.
  • Betere balans tussen presteren en ontspannen.
  • Meer oog voor mogelijkheden en de mooie dingen in het leven.
  • Herkennen van lichamelijke signalen en het respecteren van eigen grenzen.
  • Meer energie.
  • Meer (zelf)vertrouwen.

THEMA’S

De training is opgebouwd aan de hand van de volgende thema’s:

  1. Wat is aandacht?: De automatische piloot.
  2. Helder waarnemen: Gedachten zijn geen feiten.
  3. Van doen naar zijn: Grenzen herkennen en respecteren.
  4. Stress en stressreacties: Hoe werkt stress bij mij?
  5. Uitdagingen en stress bewust beantwoorden.
  6. Communicatie en contact in aandacht.
  7. Leven en werken in balans: Goed voor jezelf zorgen.
  8. Gebruiken en onderhouden wat je hebt geleerd.

Tijdens 8 bijeenkomsten en de oefendag leer je stap voor stap je mindfulnessvaardigheden die je thuis en op je werk kunt toepassen.

MBSR groepstraining

Vol compassie verzorgt de MBSR-trainingen op dit moment alleen bij bedrijven. In overleg worden afspraken gemaakt m.b.t. data, groepsgrootte, locaties, online-deelname en wijze van aanmelden. Indien gewenst kan deze informatie op een eigen pagina worden gedeeld met de deelnemers.

Leren door te ervaren en te reflecteren
De training is ervaringsgericht. Tijdens de bijeenkomsten reflecteren we op de ervaringen die we ter plekke, op dat moment, opdoen bij het oefenen.
We bespreken ook de ervaringen die de deelnemers thuis of op het werk hebben opgedaan.

Deelnemers leren heel veel van en met elkaar. Dezelfde oefening roept hele verschillende waarnemingen èn reacties op. Hierdoor zijn ze regelmatig verrast door elkaars inzichten.
Daarnaast hebben deelnemers regelmatig de ervaring dat ze zich gedragen voelen door de groep. Samen oefenen is een andere ervaring dan alleen oefenen. Ze merken op dat iedereen in de groep te maken heeft met stress, patronen, pijn, verdriet, dankbaarheid, (on)rust, (ont)spanning. Ook het delen van ieders groei en ontwikkeling is vaak een bron van positieve energie en (zelf)vertrouwen.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Kennismakingsgesprek
Na aanmelding neemt Marian contact met je op voor een (telefonisch) kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek kijken we of de training aansluit bij je verwachtingen en stemmen we praktische zaken af. Als we allebei besluiten dat het volgen van de training een goed idee is, dan is de inschrijving definitief en ben je verzekerd van een plaats in de door jou gekozen groep.

8 bijeenkomsten èn oefendag
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten en een oefendag, ook wel stiltedag genoemd. Via je werkgever word je geïnformeerd over de data, tijden en locatie.

Aantal deelnemers
Het maximum aantal deelnemers hangt af van de beschikbare ruimte en wordt afgesproken in overleg met de opdrachtgever.

Materiaal
Tijdens de 1e bijeenkomst ontvang je een werkboek en toegang tot de geleide oefeningen (.mp3). Volg je de training online mee met de groep, dan krijg je een digitale versie van het werkboek. De oefeningen zijn ook te beluisteren via Mindfulness met Vol Compassie.

Vol Compassie volgt de richtlijnen van de Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen. Zolang de COVID-19 maatregelen gelden, wordt aan deelnemers gevraagd om een eigen yogamat en eventueel een meditatiekussen en deken of omslagdoek mee te nemen.

Locatie MBSR-training
De trainingen vinden altijd plaats in een ruimte die geschikt is om voldoende afstand te houden en de mogelijkheid biedt om de bijeenkomst online te volgen als de situatie of gezondheid van de deelnemer(s) daarom vraagt.

 

Het is aandacht die kleur geeft aan de bloemen, geur aan het versgemaaide gras, gezang aan de vogels en smaak aan de wijn.

Menu